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작성자
evadongpachloe@gmail.com
작성일
2019-12-14 17:06
조회
34
When in the summer of 1972, at a gathering in Padova, Italy, we launched an international campaign
for wages for housework, I believed that we were pioneers. I realized later that I was wrong in this assumption.

1972년 여름 이탈리아 파도바의 한 모임에서 우리는 가사노동에 대한 임금 국제 캠페인을 발족하였다. 나는 우리가 선구자라 믿었었지만, 후에 이것이 틀린 생각이라는 것을 알게 되었다.


By the end of the 19th century wages for housework had already entered the feminist agenda.

19세기 후반 가사노동에 대한 임금 운동은 이미 페미니스트 어젠다에 들어왔던 것이다.


Between 1880 and 1930 it was among the strategies that feminists adopted in the United States in what Dolores
Hayden has called the “Grand Domestic Revolution.”

1880년에서 1930년 사이에 돌로레스 헤이든이 “거대한 가정의 혁명”이라 명명했던 그 어젠다는 미국에 있는 페미니스트들에게 채택된 전략 중에 있었던 것이다.

As she wrote: Between the end of the Civil War and the beginning of the Great Depression three generations
of material feminists raised fundamental questions about what was called the ‘woman’s
sphere’ and ‘woman’s work.’
그녀는 미국 내전의 끝에서 대공황 시작까지의 세 세대의 유물론적 페미니스들이 ‘여성의 영역’과 ‘여성의 일’이라 불리던 것에 대해 원론적인 문제제기를 했다고 썼다.


They challenged two characteristics of industrial capitalism: the
physical separation of household space from public space, and the separation of the domestic
economy from the political economy.
그들은 산업자본주의의 두 가지 특징을 문제 삼았다. 공적 영역으로부터 가사 영역의 물리적 분리와 정체 경제로부터 가정 경제의 분리가 그것이다.

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Hayden adds that in order to overcome these separations feminists “proposed a complete transformation of
the spatial design and material culture of American homes, neighborhoods, and cities.”
헤이든은 이러한 분리를 극복하기 위해 페미니스트들이 “미국 가정, 이웃 그리고 도시의 물질 문화와 공간 디자인의 완전한 변형을 제안했다.”고 덧붙였다.

They built new neighborhood
organizations, created housewives cooperatives, promoted new housing projects provided with day
care centers and public kitchens, and “They demanded economic remuneration for women’s unpaid household
labor.”
그들은 새로운 이웃 조직을 세우고, 주부들의 협력 시스템을 도입하고, 공공주방과 데이케어가 제공되는 새로운 주거 공간 프로젝트를 주창했다. 그리고 “그들은 여성들의 무급 가사 노동에 경제적 보상을 요구하였다.”









It is hard tell how widespread such a demand was but a New York Times editorial from August 10,
1876 rebuking a woman from Kentucky who demanded wages for housework from her husband, suggests
that it may have not been limited to a few radical circles (see editorial on facing page).

그 운동이 얼마나 퍼졌었는지는 알 수 없지만 1876년 8월 10일자 뉴욕 타임스 사설에 켄터키에 사는 한 주부가 남편에게 가사 노동에 대한 임금을 요구 한 것을 비판한 것을 보면 이 운동이 몇 몇 급진적인 모임에만 한정되지 않았었다는 것을 알 수 있다.

Expressed in different ways, interest in WFH continued into the new century.
그 양상이 똑같지는 않았지만, 가사노동에 대한 임금 요구 운동에 대한 관심은 20세기에도 지속되었다.

“Mother’s pensions,” that is
stipends for mothers widowed or single, were advocated by the General Federation of Women’s Clubs in the
period before WWI.

“어머니 연금” 즉 남편이 죽거나 혼자 사는 어머니를 위한 급여가 1차 대전 전에 여성 클럽 연합에 의해 주장되었다.


In the 1920s, the socialist feminist Crystal Eastman also proposed a “mothers’ endowment”
so that women who wanted to have children would not have to depend economically on their husbands.

1920년대 사회주의 페미니스트 크리스탈 이스트맨 역시 아이를 가지고 싶어 하는 여성들이 남편에게 경제적으로 의존적이지 않아도 되도록 하는“어머니의 자산”을 제안하였다.

This first wage for housework movement was international as well.

첫 번째 가사노동에 대한 임금 요구 운동도 외국에서였다.

A supporter of WFH was the German feminist Kathe Schirmacher.

가사노동에 대한 임금 요구의 지지자였던 독일 페미니스트 Kathe Schirmacher에 의해서였다.


During WWI Schirmacher became a rightwing nationalist.
1차대전 기간 동안 Schirmacher는 우익 국가주의자가 되었다.
But in 1904, as a co-founder of the Association of Progressive Women’s Groups and the World Association for Women’s Suffrage, she had been an active internationalist who participated in feminist gatherings across Europe and
had written in support of the recognition of the economic contribution of women’s unpaid domestic labor.
하지만 1904년 진보적 여성 그룹 협회와 여성의 고통 세계 협회 공동 설립자로서 그녀는 전 유럽의 페미니스트 모임에 참여하는 국제적 활동가였고 여성의 무급 가사 노동의 경제적 공헌에 대한 인식을 제고하는 글을 썼었다.
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